Miért fontos az egészséges étrend?

Az egészséges étrend és életmód témájáról rendkívül sokat hallani manapság. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy az általános egészségi állapot, a közérzet és a mindennapi energikusság nagymértékben azon múlik, mi kerül a tányérra. Az üzletekben minden korábbinál szélesebb a választék és egészen különleges alapanyagok is megfizethető áron elérhetőek. Ami azonban rendkívül fontos, az nem más,egészséges étrend mint az ezek közötti tudatos választás. Ha olyan alapanyagok kapnak helyet a konyhában, amelyek egészségünket szolgálják, akkor az elkészítés során már kevesebb az esély, hogy ezeket elrontsuk. De vajon miért ennyire fontos, hogy odafigyeljünk táplálkozásunkra? Milyen hátulütői lehetnek annak, ha ésszerűtlenül és egészségtelenül táplálkozunk? Hogyan építhetjük be életünkbe az egészséges étkezést és kihez érdemes fordulni étkezési kérdésekkel? Cikkünkben ilyen kérdésekre keressük a választ.

Elhízás, és ami vele jár

Ha sorra vennénk azokat az indokokat, melyek miatt a legtöbben a táplálkozási szokások megváltoztatása mellett döntenek, akkor a súlyfelesleg minden valószínűség szerint első helyen szerepelne. A plusz kilók nem csak a megjelenésre nyomják rá bélyegüket, de a közérzetre és az általános egészségügyi állapotra is. A magas vérnyomás, a magas koleszterinszint éppen úgy velejárói, mint az ízületi fájdalmak és a mozgásszervi panaszok. Az elhízás a magabiztosságra is negatív hatással van, s ezek együttesen rontják az életminőséget. A plusz kilók hatására kevésbé érezhetjük energikusnak magunkat és közérzetünket is befolyásolja az, mennyit mutat a mérleg.

Súlyfelesleg ellen a legjobb: egészséges étrend

ASúlyfelesleg ellen egészséges táplálkozássalz interneten nap mint nap szembejönnek velünk azok a témák, melyek a biztos módszert taglalják az elhízás ellen. Ami azonban a drasztikus diéták helyett garantáltan eredményre vezető, az a helyes étkezés, ami egészséges étrend követésével teremthető meg. Sajnos sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mely alapanyagok egészségesek a szervezet számára, és az üzletek polcain megtalálható élelmiszerek sokszor rengeteg rejtett kalóriát tartalmaznak. Vannak, akik néhány hétig tartó fogyókúrával igyekeznek megszabadulni a feleslegtől, mások sokkal helyesebben, az életmódváltás mellett teszik le a voksot. Fontos tudni, hogy amíg a konyhában finomított szénhidrátokat tartalmazó élelmiszerek, cukros üdítők és társaik megtalálhatóak, addig igen nagy lesz a kísértés. Ha tehát kiiktatjuk ezeket, és a hűtőt zöldségekkel, gyümölcsökkel, sovány húsokkal, a kamrát pedig olyan lassú felszívódású szénhidrátokkal pakoljuk tele, mint a köles, a hajdina vagy például a zabpehely, akkor az életmódváltás és a súlycsökkentés is egyszerűbben megy majd.

Rendszeres sport, ami segít a változásban

Sokak számára okoz problémát a lelassult anyagcsere, amit a mozgásszegény életmód csak még inkább tetéz. Az emésztési gondok, a puffadás azonban jelentősen enyhíthetőek lennének az egészséges étrend választásával. Korunk embere napjának nagy részét ülve tölti, hiszen rendkívül sokan végzik munkájukat a számítógép előtt. Nagyon fontos, hogy a szabadidőt aktívan töltsük, és legalább harminc perc mozgást iktassunk be napjainkba. A futás minden korábbinál népszerűbb, de túlsúllyal az olyan kímélőbb mozgásformák javasoltak inkább, mint a tempós séta, a kerékpározás vagy például az úszás. A fizikai aktivitás hatására az emésztés élénkebbé válik, megszűnik a puffadás, és a felesleges kilóktól is sikerülhet gyorsabban, hatékonyabban megszabadulni.

Lassú felszívódású szénhidrátok

A szervezet egyaránt igényli a fehérjét, a szénhidrátot és a zsírokat is. Ami azonban nem mindegy, azLassú felszívódású szénhidrátok ezek forrásának helyes megválasztása. Érdemes szem előtt tartani azt, hogy milyen célokat szeretnénk elérni, s ennek megfelelően kiválasztani az alapanyagok mennyiségét, fajtáját. A fehér kenyér és a kristálycukor nyilvánvalóan tiltólistása, hiszen gyakran tehetőek felelőssé a plusz kilókért. Ellenben a valóban teljes kiőrlésű kenyerek, és a lassú felszívódású szénhidrátokat tartalmazó köretfélék remek választásnak bizonyulnak. Ma már minden nagyobb üzletben elérhető a köles, a bulgur, a hajdina vagy például a gersli. Rostokban gazdag zöldségekkel kombinálva a vegetáriánusok és a vegánok igényeit is kielégítik ezek, de akár szárnyassal, halakkal is társíthatóak.

Rostok minden mennyiségben

Tudta, hogy a rostfogyasztással a bélrendszeri betegségek és akár a vastagbélrák is megelőzhetőek? Nem csak ezért érdemes azonban odafigyelni a friss zöldségek és gyümölcsök nagy mennyiségű bevitelére. A rostok eltelítenek, és így kevesebb az esélye annak, hogy túl sok kalóriát vinnénk be a nap folyamán. A legjobb nyersen fogyasztani a zöldségeket és gyümölcsöket, és a belőlük készített, manapság nagyon trendi smoothie-k is igazi energiabombának számítanak.


Nem csak a fogyni vágyóknak ajánlott azonban az egészséges étkezés, hanem bárkinek, aki szeretne odafigyelni közérzetére, egészségére és a legtöbbet kihozná napjaiból. Sokszor csak tudatos hozzáállásra van szükség, de ha hiányoznak a szükséges ismeretek, akkor hasznos lehet dietetikus segítségét is kérni az életmódváltáshoz, mi őt ajánljuk:

Modern Dietetika Budapest